👈 فروشگاه فایل 👉

گزارش كارآموزی در نمایندگی ایران خودرو کاشان

ارتباط با ما

... دانلود ...

گزارش كارآموزی در نمایندگی ایران خودرو کاشان

ایران خودرو یا ایران ناسیونال سابق ابتدا در اوایل دهه 40 با ورود كلیه قطعات از خارج مینی بوس كومر را با ظرفیت 12 سرنشین و به تعداد 100 دستگاه تولید كرد كه متاسفانه هم اكنون نمونه ای از آن وجود ندارد

مشخصات فایل

تعداد صفحات

60

حجم

0/37 کیلوبایت

فرمت فایل اصلی

doc

توضیحات کامل

گزارش كارآموزی در نمایندگی ایران خودرو کاشان

مقدمه

ایران خودرو یا ایران ناسیونال سابق ابتدا در اوایل دهه 40 با ورود كلیه قطعات از خارج مینی بوس كومر را با ظرفیت 12 سرنشین و به تعداد 100 دستگاه تولید كرد كه متاسفانه هم اكنون نمونه ای از آن وجود ندارد.

ایران ناسیونال در سال 1345 با عقد قرار دادی با كمپانی كرایسلر انگلستان امتیاز سواری هیلمن هانتر را بدست آورده و در سال 46 تاسیسات خودروسازی پیكان با ظرفیت سالانه 6 هزار دستگاه استقرار یافت در سال 54 بدلیل قدیمی بودن پیكان تصمیم گرفته شد تولید آن متوقف شود كه به علت همزمانی با انقلاب بدون نتیجه ماند.

در واقع پیكان اولین تجربه ایران از تولید خودرو انبوه بود در ابتدا كلیه قطعات این خودرو از تالبوت انگلستان خریداری و فقط در ایران عملیات مونتاژ، جوشكاری و رنگ آمیزی روی ان صورت می گرفت. از سال 1347 ایران خودرو ساخت بسیاری از قطعات از جمله قالب اتاق، بدنه و درب ها و صندلی و …. را در ایران آغاز كرده و تا جایی پیش رفت كه هم اكنون 98 در صد آن را در داخل كشور می سازد این خودرو طی سه دهه عمر خود در ایران د رمدلهای كار، دولوكس، تاكسی، جوانان، وانت و استیشن تولید شده است. از دیگر تولیدات ایران خودرو ناسیونال خودرو سواری هیلمن با موتور اونجر بود كه شباهت زیادی به پیكان داشته و فقط طی سالهای 57-55 تولید شد.

در نهایت پس از جنگ و در سالهای 65 خط تولید پیكان كلاً از تالبوت خریداری و به ایران انتقال یافت و اكنون نیز تولید می شود. اما از سوی دیگر شركت ایران خودرو كه در اواسط 50 درنظر داشت تا خط تولید پژو را وارد كرده و با وقوع انقلاب و جنگ این تصمیم را تا سال 99 به عقب انداخته بود و با پایان جنگ همكاریهای گسترده ای را با پژو آغاز كرد و در سال 69 این خودرو با همكاری پژو و دو محصول پیكان 1800 با موتور پژو 405 و پژو 405 GL كه به عنوان خودرو سال 1987 جایگزین پژو 405 GL شد. ایران خوردو در سال 77 پیكان آردی با تركیب موتور پیكان و اتاق پژو 405GL و در سال 78 پیشرفته ترین خودرو و تولیدیش یعنی پرشیا را به همراه استیشن 405 GLX به بازار به عرضه كرد و همچنین در سال 70 تعدادی محدود پژو 205 به طور آزامیشی تولید كرد. و در ادامه فعالیتهای خود خودروی ملی سمند را در اواسط سال 80 در عید سعید غدیر خم به وسیله رئیس جمهور خط تولید آن افتتاح شد و در اوایل 81 سری جدید آن به بازار عرضه شد.

نمایندگی مجاز ایران خودرو كاشان

نمایندگی مجاز ایران خودروكاشان یكی از نمایندگی مجاز ایران خودرو است كه در انتهای خیابان طالقانی واقع شده است این نمایندگی در تاریخ28/11/77بوسیله شخصی به نام نامی تاسیس شد و دارای 1050متر مربع مساحت و با سرمایه ای اولیه حدود 150 میلیون تومان (كه البته هم اكنون برای تاسیس نمایندگی مجاز ایران خودرو باید سرمایه ای حدود 300 میلیون تومان شخصص موسس داشته باشد )تاسس شد. این مركز در بدو تاسیس با 10 نفر پرسنل شروع به كار كرده است و بنا به گفته موسس آن هدف از تاسیس این مركز اولا ً خدمت به مردم و ثانیاً نبود نمایندگی مجاز ایران خودرو در این شهر بوده است این مركز در روز حدوداً 8 ساعت باز بوده (جز موارد استثنا) و در روزهای تعطیل رسمی هم این مركز تعطیل می باشد.

نمودار سازمانی تشكیلات

این نمایندگی دارای بخشهای مختلفی است كه در زیر به صورت اجمالی توضیحاتی درباره آنها می دهیم.

بخش اداری : در این بخش كارهای حسابداری مربوط به خرید و فروش خودرو و سند زدن برای ماشینها و گرفتن اجرت از مشتریان است در این بخش تمام بخشنامه هایی كه از طرف ایران خودرو ارسال می شود به صورت فكس و یا تلفنی یا نامه ای ابلاغ می شود گرفته و در اختیار مدیر عامل و مدیر نمایندگی قرار می گیرد و مسئول این بخش آقای نامی است كه كار سند زدن و گرفتن اجرت و گارانتی با ایشان می باشد و مسئول كارگاه تعمیرات آقای رمضانعلی محمدی می باشد.

بخش فنی : مسئول این بخش كه همان كارشناس فنی است آقای محمدی است كه مسئول این بخش باید حداقل دارای مدرك فوق دیپلم فنی خودرو و یا صنایع اتومبیل باشد در این بخش كارهای فنی خودرو عیب و ایرادهای خودرو را بر طرف می كنند و این بخش دارای یك سالن برای تعمیر ماشینها و یك اتاق برای پذیرش ماشین و یك اتاق هم به عنوان رختكن و استراحتگاه استفاده می شود سالن تعمیر دارای 8 چاله سرویس و دو جك بزرگ هیدرولیكی و چند جك كوچك برای بلند كردن ماشین و دستگاه بالانس و دستگاه تنظیم فرمان و دستگاه تنظیم موتور و سوخت ماشین است. و به اضافه آچار ها ودیگرلوازم مورد نیاز تعمیر ماشین است. در اتاق پذیرش یك منشی وجود دارد كه ماشینها را پذیرش و به استاد كار مربوطه تحویل می هد و برای ماشین یك كارت صادر می كند كه در اینكارت نوع خودرو مدل (شماره شهربانی، نام و نام خانودگی صاحب ماشین، شماره موتور، مقدار كار كرد ماشین، آدرس و تلفن، شماره شاسی، تاریخ تحویل از كارخانه و تاریخ پذیرش درج شده است) البته یادآور شوم كه اگر مدت گارانتی ان تمام نشده باشد (برای پیكان 20000 كیلومتر ) و پژو و سمند 2 تا 3 سال تمام كارهای كه برای ماشین انجام می دهند مجانی است. و یك سالن استراحتگاه و رختكن هم وجود دارد شاگردان و استادكاران وسایل خود را آنجا گذاشته و لباسهایشان را عوض می كنند و هم افرادی كه در این بخش كار میكنند باید استاد كاران حداقل باید تجربه و سابقه كافی داشته باشند و برای شاگردان حداقل داشتن دیپلم فنی الزامی است.

بخش خدماتی : كه در این بخش ثبت نامها برای ماشین انجام می شود و دارای یك نمایشگاه كوچك از محصولات ایران خودرو است و یك قسمت آن هم بخش فروش آن هم بخش فروش لوازم یدكی خودرو است و برای اینكه مشتری دیگر سرگردان نشود این بخش را تاسیس كرده اند و بخش فنی و این بخش در كنار هم هستند و اگر مشتری وسیله ای نیاز داشته باشد در هنگام تعمیر كارت نوشته شده برای ماشین برده و جنس را تحویل می گیرد و در آخر قیمت آن در تصویه حساب لحاظ می شود. در این بخش هم دو نفر كار می كنند و یك عدد كامپیوتر است كه كالاهای فروخته شده را در داخل آن ثبت كرده و بعداً حسابرسی می كنند.

بخش مدیریتی : كه مسئول این بخش همان مدیر عامل شركت است كه آقای نامی است و به همه قسمتها نظارت كرده و كارها را زیر نظر دارد و به كار بخش داخلی شركت نیز به عهده خود ایشان است كه بر كارهای فنی انجام شده روی ماشینها نیز نظارت دارند. و مدیر عامل همكاری های نظارتی دارند و هم در جلسه هایی كه از طرف ایران خودرو و كلاسهای مدیریتی كه برگزار می شود شركت می كنند.

در آخر باید خاطر نشان كنم كه شركت ایران خودرو برای استادكاران و تكنسینهای خود كلاسهای آموزشی هم برقرار می كند و درهر نوبت نمایندگیها استادكاران و تكنسینهای خود را برای گذراندن این دوره های می فرستد و به تجربه و تخصص آنها می افزایند و با امتحانی كه در اخر هر دوره از انها مییگیرند مدرك درجه 1و 2و یا سه به انها می دهند حال اگر مدرك درجه 1و 2 بگیرند هزینه آن كلاسها بر عهده نمایندگی است كه باید بپردازدو اگر مدرك درجه 3 بگیرند باید خود استادكارن و یا تكنسینها بپردازند.

نوع محصولات تولیدی و خدماتی : در نمایندگی ایران خودروی كاشان تعمیر محصولات ایران خودرو از قبیل پیكان انواع پژوها RD;405; 206، پرشیا و پارس و خودروهای سمند انجام می شود و ثبت نام برای انواع  محصولات ایران خودرو انجام می شود و از خدمات دیگری كه این مركز ارائه می دهد فروش لوازم یدكی و یك نمایشگاه اتومبیل كه همان محصولات ایران خودرو است. بنا به گفته مدیر عامل شركت سیاستهای شركت به سیاستهای شركت ایران خودرو است. و اگر در آینده بخوهد شركت را توسعه دهند  قسمت فنی آن را بیشتر توسعه خواهند داد و با اضافه كردن وسایل و تجهیزات افزایش نیروی كار خواهند بود.

ارزیابی بخشهای مرتبط با رشته عملی كار آموز : درواحد فنی نمایندگی بیشتر كارهایی تعمیراتی  انجام می شد بیشترمطالبی كه در دانشگاه به طور تئوری خوانده بودم و كمی هم به طور عملی كار كرده بودم در انجا بیشتر به طور عملی كار كردم و باز و بسته كردن قطعات و آشنایی بیشتر با انها پیدا كردم و از نظر عملی مهارت بیشتری پیدا كردم. بنده در این نمایندگی بیشتر وقت خود را در قسمت فنی گذرانده ام و در كنار استادكاران مختلف به افزایش تجربه خود كوشش كردم و چیزهایی هم بلد نبوده ام از  استاد كاران سئوال كردم و نكات كلیدی كار انها را در حد توان و وقت یاد گرفته ام و بعد از یكی دو هفته با آشنایی كامل با ان محیط زیر دست اندركاران كار كرده و خودم به تنهایی اقدام به باز و بسته كردن وسائل كرده ام در این نمایندگی بنده با وسایل كه در دانشگاه موجود نبود است آشنا شدم (دستگاه تنظیم موتور به طور كامپیوتری و تنظیم سوخت و دستگاه تنظیم فرمان )و با مراحل  تعمیر ماشین و نكات ایمنی و اخلاقی آنجا آشنا شده ام و تجربه داشتن رفتار و برخورد مناسب با مشتریان را یاد گرفته ام. در قسمت خدماتی و جایی كه لوازم یدكی ماشینها در آنها به فروش می رسید من بیشتر با قطعات آشنا شده ام و در بخش فنی با طرز كار آنها جا گذاشتن آنها در ماشین و باز و بسته كردن آنها در روی ماشین آشنا شده ام.

دستگاه تنظیم موتور و سوخت به طور اتوماتیك

دستگاه تنظیم موتور دارای یك عدد كامپیوتر و تعداد سیستمهای جانبی و چراغ دلكو است. این دستگاه دارای 6 عدد سیم كه دو تای آنها به كویل وصل می شود و دو تای از انها به باطری و یكی به وایر سیلندر اول ودیگری به واشر برجك دلكو وصل می شود.

در این كامپیوتر یك برنامه خود آزمای خودرو وجود دارد كه دارای قسمتهای ورودی اطلاعات قسمت تست خودرو، بالانس قدرت، نمایش و گرایش گیری است.

قسمت ورودی اطلاعات : در این قسمت مشخصات خودرو و مشخصات مشتری و نوع سوخت و نام تعمیر كار را می توانیم وارد كنیم.

نمابر منحنی كه دارای منحنی های اولیه و ثانویه است كه منحنی اولیه در بالا و منحنی ثانویه در پائین تشكیل می شود در ابتدا منحنی بالائی، ابتدا منحنی بالا و بعد كم كم پائین می آید با استفاده از این منحنی ها قدرت تولیدی در سیلندر را می توانیم ببینیم چگونه است و می توانیم با استفاده از این منحنیها به بعضی از عیوب موتور كه باعث بد كار كردن ان می شود پی برد.

در قسمت تست خودرو كه اندازه داول و دور موتورآوانس و ولتاژ دلكو و كویل و باطری و مقاومت آن نشان می دهد، داول برای پیكان 50 درجه باید باشد و دور باشد و دور موتور در 1000RFM و آوانس بین 11 تا 12 درجه باید باشد و برای پژو چون دلكوی آن ترانزیستوری است داول مشخصی ندارد و دور موتور آن باید 800 RFM و آوانس آن 10 درجه است.

در قسمت بالانس قدرت با استفاده از این سیستم می توان به میزان كارآئی هر سیلندربا سیلندر بعدی پی برد (مقایسه كمپرس سیلندرها ) در این دستگاه این ارقام با استفاده از عدد نشان داده می شود كه اگر یك سیلندر مشكل داشته باشد عدد نشان داده شده آن سیلندر عدد كمتر از سیلندرهای دیگر است و این عیب ممكن است از میزان نبودن مصرف سوخت و خرابی سوپاپ و شمع ها باشد.

قسمت نمایش و گزارش گیری :  در این قسمت تستها و گزارشهای انجام شده مشخص شده و معلومات برای پرینت گرفتن از گزارش كار اماده است.

تجهیزات جانبی این دستگاه چراغ دلكو آن است كه با استفاده از آن می توان آوانس استاتیكی را تنظیم كرد كه ان به وسیله روشن كردن لامپ این دستگاه روی پولی سر میل لنگ است كه باشد 15 درجه را نشان دهد.

دستگاه سوخت سنج (چهار گاز )

این دستگاه شامل نمایشگر های دور موتور، در صد CO;CO2;O2. II2; NOX و درجه حرارت روغن است این دستگاه دارای دو سیم است كه یكی داخل كارتر روغن قرار می گیرد. برای نشان دادن درجه حرارت و دیگر در اگزوز ماشین قرار می گیرد برای جمع آوری سوختها و نشان دادن در صد هر یك از گازها.

در صد گازهای ذكر شده برای پیكان كاربراتوری به این شرح است : CO= 3%; CO2 = 10/5%، ;HC=450 RPM;O2=0/66 و درجه حرارت روغن هم باید حدوداً 70 درجه باشد و Nox هم باید 95/0 % می باشد و مقدار co در موتورهای انژكتوری كمتر از كاربراتوری است.

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                              صفحه

مقدمه                                                                                         1

نمایندگی مجاز ایران خودرو كاشان                                                      3

ارزیابی قسمتهای مرتبط با رشته كارآموز                                       7

دستگاه تنظیم موتور و سوخت به طور اتوماتیك                                                8

سنسورهای مورد استفاده در Air bag                                                       11

تحلیل گر و سیستم كنترلی مورد استفادهدر Air bag                                    16

انواع سیستمهای جرقه زنی پلاتینی و ترانزیستوری                                     17

شبكه مالتی پلكس بر روی خودروهای پژو                                             23

سیستم های مداریآلارم لنت ترمز پژو 405                                              26

توربوشارژر و نقش آن در تقویت موتور                                       29

كندی یا تنبلی توربو                                                                        34

سیستم مداری شیشه بالابرهای درب عقب پرشیا                                      38

سیستم مداری قفل مركزی                                                                40

انواع سیستمهای انژكتور                                                                    45

نكات ایمنی در مورد ECU                                                                 49

انواع سنسورهای                                                                            54

👇محصولات تصادفی👇

مبانی نظری انواع افسردگی علایم ودر مان آن پاورپوینت فصل ششم کتاب انسان و محیط زیست(تنوع زیستی) پاورپوینت قیرهای امولسیونی پیشینه و مبانی نظری صادرات پاورپوینت موزه گوگنهایم در بیلبائو