👈 فروشگاه فایل 👉

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارت در روش تدریس ، مهارت در استفاده از تکنولوژی آموزشی، طراحی آموزشی و مهارت در ارزشیابی

ارتباط با ما

... دانلود ...

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارت در روش تدریس ، مهارت در استفاده از تکنولوژی آموزشی، طراحی آموزشی و مهارت در ارزشیابی

عنوان: مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارت در روش تدریس،مهارت در استفاده از تکنولوژی آموزشی، طراحی آموزشی و مهارت در ارزشیابی

مشخصات فایل

تعداد صفحات

70

حجم

111/190 کیلوبایت

فرمت فایل اصلی

doc

توضیحات کامل

عنوان: مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارت در روش تدریس،مهارت در استفاده از تکنولوژی آموزشی، طراحی آموزشی و مهارت در ارزشیابی

فرمت فایل: word

تعداد صفحات: 70

یكی ازنهادهای مهم آموزش وپرورش هر جامعه سازمانی است كه در آن معلمان مورد نیاز دوره های مختلف تحصیلی تربیتمی شوند، زیرا محصول این نوعسازمان ها معلمانی هستند كه نقطه آغاز هر تحول آموزشی و پرورشی اند و قادرند بادانش و مهارتی كه كسب كرده اند چهره سازمان آموزشی را دگرگون سازند و فضای مدارس رابه فضای محبت، رشد و بالندگی روح افزا و لذت بخش مبدل كنند و با انتقال عناصرفرهنگی به نسل نوخاسته و اعمال روش های مناسب تربیتی، موجبات رشد شخصیت كودكان ونوجوانان را فراهم سازند. نظر به اهمیت نقش معلمان و اعتبار و ارزشی كه بر آن متصوراست، سرمایه گذاری به منظور تربیت و تامین این ركن مهم تعلیم و تربیت، بهترین وسودمندترین نوع سرمایه گذاری است. گسترش این قبیل سازمان ها مهمترین وظیفه مدیرانعالی آموزش و پرورش و مدیران رده بالای كشور است، چرا كه به قول ژان پیاژه زیباترین اصلاح و بازسازی آموزش و پرورش در صورتی كه معلم به تعداد كافی وبا كیفیت دراختیار نباشد با شكست روبرو خواهد شد. در آموزش و پرورش نقش نیروی انسانی مهم است ومعلم از مهمترین عوامل موثر در رشد و توسعه كیفی و محتوایی تعلیم و تربیت به شمارمی آید، زیرا تربیت انسان نتیجه یك جریان متقابل دو جانبه و بالاخره حاصل عمل مربیو عكس العمل شاگرد است.با توجه به همین اهمیت و جایگاه آموزش و پرورش دربین نهادهای مختلف جامعه می توان اذعان كرد، مهمترین نهاد اثرگذار در تربیت و تامیننیروی انسانی می باشد و معلم به عنوان مدرس و مربی می تواند نقش حساس و كلیدی دراین رابطه داشته باشد تا نیروی انسانی كارآمد وخلاق برای جامعه تربیت نماید، به اینترتیب زمینه مناسب جهت رشد جامعه در تمامی ابعاد آن فراهم می آید.

مهمترینعواملی كه می توانند معلم را در رسیدن به اهداف عالی تربیت نیروی انسانی (تعلیموتربیت) یاری رسانند فهرست وار به شرح زیر می باشد:

1- بهره مند شدن از آنویژگی های روانی، عقیدتی و اخلاقی كه با رسالت معلم و مربی تناسب داشته باشد و نفوذآنها را در جامعه به عنوان الگوی مطلوب و سرمشق آرمانی زندگی انسان ها بتوان تاییدكرد.

2- کسب دانش و اطلاعات كافی درحد لازم برای اشتغال به تدریس در هررشته و هر مقطع تحصیلی.

3- كسب مهارت ها و آمادگی فنی برای به كار گرفتن روش مطلوبعرضه و انتقال اطلاعات و مهارت ها به صورتی كه كلاس درس آموختن و یادگیری را برایآموزنده سهل و آسان كند و محیط مدرسه نوجوانان را به ارزش های تربیتی زمان سوق دهد.

4- آشنایی كامل او به روش های تدریس جهت ارائه یك تدریس موثر.

5- آشنایی با اصول روان شناسی تربیتی و اصل تشویق و تنبیه در امر یادگیری.

6- آگاهی كامل به شیوه های مختلف ارزشیابی جهت حصول اطمینان از بازده موفق فعالیت هایآموزشی.

7- توجه به شأن و كرامت انسان ها در تدریس و ساختن انسان هایتوانمند، خلاق و متعهد تا در آینده جامعه با كار و تلاش فرزندان خود به جایگاه اصلیخویش برد.

بنابراین معلم می تواند با برخورداری ازعوامل فوق و دیگر عوامل تاثیرگذار در روند آموزشی نسبت به تربیت نیروی انسانی درسطح جامعه همت گمارد و بدون شك سعادت هر جامعه بستگی مستقیم به تلاش و همت معلمانآن جامعه دارد. امیدواریم با تلاش بی وقفه و آگاهی كامل از نقش خود از عهده ایفایوظیفه محوله برآیند.توفیق یا شکست برنامه­ها و فعالیتهای آموزشی و پرورشی هر نظام و کشوری به معلمان آن بستگی دارد.به عبارت دیگرمهمترین وسیله رسیدن جامعه به غایات و هدفهای آموزش و پرورش معلم دانا وتواناست. با توجه به این امر است که اهمیت کار و مقام معلم و تأثیر عمیق آن در عزت و ذلت و پیشرفت و انحطاط جامعه روشن می­شود. در حقیقت رهبری نسل آینده هر جامعه به دست معلمان آن جامعه است. روی این اصل است که حتی در جوامع ابتدایی معلم دارای ارزش ومقام قابل احترام بوده است. نحوه تفکر و نوع جهان بینی معلمان یک قوم و ملت در چگونگی و نوع تفکر، سیادت و شقاوت آن قوم تأثیرکلی و غیر قابل انکار دارد. مثلاً در قرون وسطی که آموزش و پرورش در اروپا بیشتر در کلیساها و دیرها انجام می­گرفت، اربابان کلیسا نظر می­دادند که خرد دانای مطلق نیست، بنابراین باید تابع ایمان و در خدمت آن باشد، در نتیجه هدف آموزش و پرورش را اطاعت محض و کورکورانه از دستورات کلیسا، و منظور از زندگی در دنیا را نیز آماده شدن برای روز رستاخیز و زندگانی اخروی می­دانستند. چنین تفکر و آموزش و پرورش متناسب با آن، باعث انجماد و رکود فکری و عدم پیشرفت علمی و صنعتی شد.

بعد از آنکه سبوی سیطره اربابان کلیسا با سنگ تجددخواهی و بشر دوستی و روشنفکری شکست و فکر بشر از زندان هزار ساله قرون وسطی آزاد شد، باز هم ظهور دانشمندان و مربیان روشن­بین و ترقی خواه باعث پیشرفت سریع علم و صنعت و ترقی جامعه اروپا شد.با اندک توجه به تاریخ انقلابات و پیشرفتهای ملتها، نقش اساسی معلم در ایجاد این انقلابات کاملاً روشن می­شود. در جهان مترقی امروز هم تمام ملتهای پیشرفته به آموزش و پرورش و تربیت معلم و رفاه حال او توجه کامل دارند، چه به نقش معلم، که بعد از دانش­آموز رکن اساسی آموزش و پرورش است،در چگونگی پیشرفت و نحوه تفکر ملت کاملاً آگاهی دارند. البته تنها ملت­های پیشرفته زمان ما نیستند که به تأثیر فوق العاده معلم و آموزش و پرورش در تعین سرنوشت نسلهای آینده و پیشرفت نسل فعلی متوجه­اند، بلکه از زمانهای قدیم ملتهای بیدار، زمامداران عاقل، علما و حکما به این امر اساسی و مهم توجه داشته­اند.مثلا،درایران و روم باستان، بزرگان در انتخاب معلم لایق و پاکدامن از نجیب زادگان و اشخاص با استعداد، توجه زیادی داشتند و سعی می­کردند پاکدامن­ترین اشخاص را مأمور آموزش و پرورش فرزندان خود کنند، زیرا که به نقش معلم و تعلیمات او در سازندگی انسانها و ایجاد تغییرات در آنان واقف بودند. به این ترتیب، اهمیت مقام معلم و تأثیر او در پیشرفت یا انحطاط جامعه معلوم می­شود. پس، هر ملتی که دارای معلمان شایسته و مجربی باشد، بهتر می­تواند هدفهای مورد نظر خود را به وسیله مراکز آموزشی تأمین کند. بنابراین، باید در انتخاب و تربیت معلم، نهایت دقت و توجه مبذول شود، تا اجرای برنامه­های آموزشی و پرورشی به طرز صحیح و مطلوب عملی شود (تقی پور ظهير،1387، ص56).

فهرست مطالب

اهمیت و جایگاه معلم درآموزش و پرورش

خصوصیات و صفات معلم

مهارتهای حرفه­ای معلمان

مهارتهای معلم در تدریس

حیطه ­­های مهارتی کار معلم

صلاحیت حرفه­ای معلم

صلاحیت معلمی و نظام تربیتی

انواع صلاحیتهای معلمان

تربیت معلم و آموزش های ضمن خدمت

نقش معلم در فرایند یاددهی–یادگیری

عوامل موثر در تدریس

نقش معلمان در تدریس

ویژگیهای شاگردان و تاثیر آن در فرایند تدریس

تاثیر برنامه و ساخت نظام آموزشی در فرایند تدریس

تاثیر فضا و تجهیزات آموزشی در فرایند تدریس

آموزش و پرورش دوره راهنمایی

اهمیت دوره راهنمایی

ویژگیهای دانش­آموزان دوره راهنمایی

اهداف دوره راهنمایی

روشها ی آموزش و پرورش دوره راهنمایی

راهبردها ی تدریس ازد یدگاه مکاتب مختلف

انواع روشهای نوین تدریس

انواع الگوهای تدریس

روشهای تدریس در فرایند یاددهی- یادگیری

ویژگیهای روشهای جدید تدریس

گستره ­ی آموزش و پرورش نوین

آموزش و پرورش و توسعه

تربیت معلم حرفه­ای و توسعه

پیشینه تحقیق

منابع

👇محصولات تصادفی👇

پاورپوینت سرشماری عمومی نفوس و مسکن پاورپوینت تعریف تاریخ تحلیلی پاورپوینت انسان طبیعت معماری مبانی نظری حمایت اجتماعی پاورپوینت راهبرد توسعه شهر CDS